Mi is valójában a vezérmű szíj? Mit hajt meg? Mikor kell cserélni? Mi történik, ha elszakad?
A vezérmű szíj keresztirányú fogakkal ellátott lapos szíj, amely speciális gumi és szövet ötvözete.
A guminak köszönhetően rugalmas, a különleges szövet miatt erős és formáját megtartja.
A vezérmű szíj köti össze a főtengelyt a vezérműtengellyel és motor típusától, kialakításától függően meghajt néhány alkatrészt úgy mint a vízszivattyút, olajszivattyút, nagynyomású üzemanyag szivattyút.
A vezérlés szettet meghatározott intervallumonként ( km és idő) cserélni kell.
Mikor? A vezérelv itt is az, hogy akkor amikor azt a gyártó előírja.
Korábban lehet cserélni, az elmulasztott csere azonban motorkárosodáshoz vezethet.
Ha elszakad a szíj megszűnik a főtengely és a vezérmű tengely közti kapcsolat és a dugattyú elgörbíthet a hengerfejben néhány szelepet.
A hengerfej felújítás és járulékos költségei komoly költséget jelentenek még egy idősebb autónál is, sőt néha olyan súlyosan károsodik, hogy a hengerfej gyakorlatilag nem javítható.
Néhány példa a vezérműszíj csereperiódusra:
Renault Clio 1.5 Dci dizel | 120 000 km vagy 60 hónap |
Fiat Stilo 1.6 benzines | 150 000 km vagy 60 hónap |
Skoda Octavia | Általában 90 000 km |
Ford Focus 1.6 Dci | 160.000 Km |
Vezérmű szíj csere alkalmával nem csak a szíjat, hanem a hozzá tartozó összes görgőt
(feszítő és vezető görgőt) is cserélni kell. Sőt, ha a vízszivattyút is meghajtja a vezérmű szíj azt is ki kell cserélni.
Célszerű dokumentálni a cserét vagy a szervizkönyvben vagy más módon,hogy legközelebb tudjuk mikor aktuális a csere.
Általánosságban az autószerelők zöme úgy tartja, hogy a vezérlés cseréje 90-100 ezer futott km után mindig esedékes.
Amennyiben ez elmarad. A szíj szakadhat, a görgő tönkremegy : a javítás több százezres, jó néhány autó esetében eléri a milliós nagyságrendet is! Ezzel tehát nem érdemes játszani!
Amennyiben autója futásteljesítménye elérte a 90-100 ezer km-t, hívjon minket és küldünk önnek árajánlatot a komplett vezérlés cseréjére!
Vezérműszíj csere árak
Alábbiakban példaként feltüntetjük néhány márkának a vezérlés szett árát . Az ezzel járó vízpumpa ára is megtalálható.
Vezérműszíj csere munkadíj:
Típustól és munkaórától függően: 10 -25 ezer Ft. (Egyedi egyeztetés alapján előre közölt ár.)
Vezérműszíj csere.
Autótípus | Vezérlés szett | Vízpumpa |
Audi A4 2.0 TFSi 2006 | 30.836 Ft (FEBI) | 12.880 Ft (DOLZ) |
62.330 Ft (SKF) | ||
Ford Focus 1.5 TDCi | 33.800 Ft (Dayco) | 12.743 Ft (DOLZ) |
37.249 Ft (SKF) | ||
Opel Astra 1.6 i 2005 | 39.910 Ft (BOSCH) | 10.808 Ft (DOLZ) |
38.735 Ft (SKF) | ||
Skoda Octavia 1.9 TDi 2006 | 50.480 Ft (SKF) | 14.440 Ft (DOLZ) |
Toyota Colrolla 2.0 D 2005 | 43.500 Ft (BREDA) | 25.500 Ft (DOLZ) |
Suzuki Swift 1.0i 2003 | 10.970 Ft (SKF) | 10.863 Ft (DOLZ) |
VW Golf 1.6 i 2008 | 63.708 Ft (SKF) | 12.833 Ft (DOLZ) |