Ha fura, hogy egy 4 éves autóban csak 25 ezer km van, akkor legyünk kicsit gyanakvóak: „Biztos ennyi van benne?”. A válasz: „Hát persze!”. Mivel úgysem tudjuk leellenőrizni, jobb, ha elhisszük és örülünk neki. A fenti sorokat olvasva az emberek szeme előtt egy külföldről behozott, lestrapált, totálkáron átesett, visszatekert kilométerórájú autó jelenik meg, amit épp egy minden hájjal megkent nepper próbál rásózni a gyanútlan áldozatra. Bővebben
Tartozzon akár a hölgyek, akár a férfiak táborába, jogosan gondolja, hogy a gumiabroncs az autó egy alkatrésze, és azzal foglalkozzon csak a márkaszerviz. 175/70 R13…, sebesség index…, terhelés index… Ezek jelentését egy átlag autótulajdonosnak nem kell ismernie. Elég azzal tisztában lennie, hogy a gumiabroncs nem egy örökéletű alkatrész, melynek csereperiódusa leginkább az igénybevételtől függ. Ha elkopott – cserélni kell. Ha elöregedett – cserélni kell. Ha megsérült – cserélni kell. Gumiabroncsának kopottságát könnyen ellenőrizheti egy 100 forintos érme segítségével: helyezze az érmét a gumibarázdák közé. Amennyiben a barázda nem éri el a középső rézszínű korongot, az ön gumiabroncsának futófelülete már kevesebb, mint 3,5 mm, és így a biztonsága érdekében ajánlott azok cseréje.
Az elöregedett, vagy sérült gumiabroncsok felismerése már nem ennyire egyszerű. Érdemes rendszeresen, de legalább a téli-nyári átszerelésnél felkeresni a márkaszervizt, ahol a szakemberek átvizsgálják gumiabroncsainak állapotát, és szükség esetén kedvezményes ajánlatot is adnak a gumiabroncsok lecserélésére.
A német Dekra biztonságtechnikai központban az egyik vezető autómárka modelljének töréstesztjét végezték el eredeti és utángyártott karosszériaelemmel javított gépkocsin. Az eredmény megdöbbentő! „A különbség már az ütközés előtt nyilvánvaló volt, mert az utángyártott elem gyorsabban rozsdásodott, a beépített elem röntgenrajza arról tanúskodott, hogy nem tökéletes a hegesztési varrat. A töréspróba során az is bebizonyosodott, hogy a nem gyári pótalkatrésszel nem működött az ütközési energiát „menetrendszerűen” elnyelő, tervezett ütközés. A motorházfedél kiszakadt és azzal fenyegetett, hogy nagyobb tempóban mindenkit letarolva elrepül.
A karambol következtében olyan részegységek is sérültek a gyengébb, 40 százalékkal alacsonyabb széntartalmú, vékonyabb lemezből készült, nem gyári alkatrész hibájából, amelyek a másik próbánál épek maradtak.” (Figyelő 2004/17.) Az autót nem azért vesszük, hogy összetörjük. Mégis, amikor autótípust választunk, megnézzük, vajon hány csillagot ért el a törésteszteken? A biztonság okkal érdekli az embereket, így az autók biztonságát mérhetővé kellett tenni. Ennek érdekében szabványosították az átlagos baleseteket. Mi történik, ha én egy átlagos, 175 cm magas és átlagosan 78 kg tömegű férfi vagyok, aki az autóban bekapcsolt biztonsági övvel „szabályosan” ülve, két kézzel fogja a kormányt, és „véletlenül” 64 km/órás sebességgel frontálisan egy deformálódó fémfalnak ütközik az orr-rész 40 százalékával? Ennek a balesetnek a kimenetele már azelőtt megjósolható, hogy beszálltam volna a kocsiba, hiszen az autó töréstesztjét is egy ilyen „átlagos” balesetnél végezték el.
Ez a szimulált baleset jól jellemzi az autóm biztonságosságát. Ha nem is vagyok átlagos termetű és nem is pont 64 km/órával ütközöm, az autóm attól még ugyanúgy megérdemli a törésteszten megszerzett csillagokat. Öt csillag az öt csillag, mindegy hány centi és hány kiló vagyok, hiszen az autó ugyanaz, mint a törésteszten. De vajon tényleg ugyanaz? Nem kellett kicseréltetnem egy-két alkatrészét? Ha igen, akkor biztosan ugyanazt az alkatrészt kapta, mint amivel a gyárból kijött? Gondolatban még tovább megyek. Tegyük fel, hogy egy karosszéria- javításnál nemcsak a gyári alkatrészeket, hanem a márkaszervizek „gyári szakértelmét” is mellőzöm. Ekkor az alacsonyabb széntartalmú lemezek a szakszerűtlen hegesztéseknek köszönhetően, még annyi védelmet sem nyújtanak, mint a fent leírt töréstesztben. Nos, a továbbiakban még gondolatban sem vagyok hajlandó ezzel az autóval közlekedni, ezért jó áron megszabadulok tőle… Gondolat bezárva.
A valóságban sajnos a festékvastagság, a huppogó lemezek, valamint a fél centiméteres illesztési hibák hamar elárulják a turpisságot, és többet kell engednem az árból, mint amennyit a javításnál megspóroltam. A modern önhordó karosszériájú autóknál a karosszériaelemeknek már nemcsak esztétikai, hanem igen komoly teherviselő, energiaelnyelő szerepük is van. Ha KIA gépkocsiján karosszéria elemet cseréltet, mindig ragaszkodjon az eredeti KIA alkatrészekhez, és az KIA Márkaszervizek nyújtotta szakértelemhez, különben elveszhetnek csillagai!
Mielőtt egy autótípust piacra dobnának, a legextrémebb körülmények között kell helyt állnia. A minőségi követelmények minden alkatrészre vonatkoznak, beleértve az autóban található kenőanyagokat is. Az átlag autótulajdonos valószínűleg soha nem fog a teszten szimulált extrém körülményekkel találkozni, de biztos lehet benne, hogy a motorolaj, amivel autóját a gyártó feltöltötte, a legszigorúbb minőségi követelményeknek is megfelel, mind megbízhatóság, mind élettartam szempontjából. A gyári motorolaj tehát éppen úgy eredeti gyári alkatrésznek tekinthető, mint az eredeti gyári féktárcsa, vagy az eredeti gyári fékbetét.
Köztudott, hogy a motorolajpiacon mind minőségben, mind árban nagyon széles a skála, de egyet biztosan állíthatunk: A gyár által előírt minőségi követelmények betartásához elegendő a gyári motorolajat betölteni autójába! Ami viszont még a motorolaj minőségénél is fontosabb, hogy olajszintjét rendszeresen ellenőriztesse, és soha ne lépje túl a gyár által előírt olajcsere intervallumokat!
Mielőtt egy autótípust piacra dobnának, a legextrémebb körülmények között kell helyt állnia. A minőségi követelmények minden alkatrészre vonatkoznak, beleértve az autóban található kenőanyagokat is. Az átlag autótulajdonos valószínűleg soha nem fog a teszten szimulált extrém körülményekkel találkozni, de biztos lehet benne, hogy a motorolaj, amivel autóját a gyártó feltöltötte, a legszigorúbb minőségi követelményeknek is megfelel, mind megbízhatóság, mind élettartam szempontjából.
A gyári motorolaj tehát éppen úgy eredeti gyári alkatrésznek tekinthető, mint az eredeti gyári féktárcsa, vagy az eredeti gyári fékbetét. Köztudott, hogy a motorolaj piacon mind minőségben, mind árban nagyon széles a skála, de egyet biztosan állíthatunk: A gyár által előírt minőségi követelmények betartásához elegendő a gyári motorolajat betölteni autójába!
Ami viszont még a motorolaj minőségénél is fontosabb, hogy olajszintjét rendszeresen ellenőriztesse, és soha ne lépje túl a gyár által előírt olajcsere intervallumokat!
A betegség kimenetelében döntő szerepe van a korai felismerésének és elsősorban a megelőzésnek. A megelőzés alapja a víz-, hűtő- és egyéb rendszerekben található baktériumok szaporodását elősegítő tényezők kivédése, vagyis a készülék karbantartása legalább évente, különösen a szezon előtt. A tisztítással, szűrőcserével nemcsak a megbetegedést előzhetjük meg, de csökkenthetjük az energiafelhasználást is.
Ne feledje, egy rövid látogatással KIA Márkaszervizébe segít mérsékelni a légkondicionálás veszélyeit, valamit egy pollenszűrő cserével az allergiát okozó virágpor is az autón kívül tartható.
A légionárius betegség kialakulásának feltételei természetes környezetben szinte sohasem jöhetnének létre. Az első megbetegedéseket csupán 1976-ban az Amerikai Légionáriusok Philadelphiában megrendezett nagygyűlése után azonosították, a neve is a gyűlés után tüdőgyulladásban elhunyt veteránok emlékét őrzi.
A Legionella vízben él, természetes vizekben és kis mennyiségben a szolgáltatók által biztosított használati vízben is előfordul, de veszélyt csak akkor jelent, amikor a fertőzött vizet apró vízcseppekben, aeroszol formájában belélegezzük. A nagyobb méretű kórokozók fennakadnak a felső légutakban, tünetei miatt nem is különíthető el az influenzától.
A Legionella azonban a tüdőbe jutva az influenza jellegű tünetek után, az ember immunológiai állapotától függően súlyos tüdőgyulladást, emésztő- és idegrendszeri megbetegedést is okozhat.
Az autók légkondicionáló berendezések karbantartása rendkívül fontos a nyári szezon előtt. Nem csak a hatékonyságot növelhetjük egy tisztítással, de a nyár elején gyakori influenzás tüneteket is megelőzhetjük vele.
Hosszabbodnak a nappalok, odakint egyre kellemesebb az idő. A cipős szekrényben a csizmákat lassan leváltják a nyári szandálok, a szekrények mélyéről pedig előkerülnek ruhatárunk kedvenc nyári darabjai. Végre elfelejthetjük a fagyos, hosszú telet, és azt gondolnánk, hogy az influenzát és a megfázásokat is. Ennek ellenére szinte mindannyiinkkal előfordult már, hogy ahelyett, hogy az első tikkasztó nyári hétvégét a szabadban töltöttük volna, otthoni lábadozásra kényszerültünk. A Budai Egészségközpont orvosával, Dr Menyhárt Orsolyával beszélgettünk a nyár elején gyakran előforduló influenza jellegű megbetegedésekről, és azok lehetséges megelőzéséről.
Nincs is annál bosszantóbb, mikor a strandok már megnyitottak, odakint napról-napra melegszik az idő, mi mégis arra kényszerülünk, hogy otthon lábadozzunk az első nyár eleji megfázás miatt.
A nyári tikkasztó hőség sokszor elviselhetetlen a légkondicionáló nélkül, azonban használata veszélyeket rejt egészségünkre nézve. A nyári megfázás, izomfájdalom, tüsszögés mind a nem megfelelő használat és a száraz levegő következménye. Az egyik legnagyobb veszélyt azok a kórokozók jelentik, amelyek a készülékben megtelepednek. Ilyen például a Legionella Pneumophila baktérium, amely szaporodásának kedvez minden 20-45oC hőmérsékletű vizet tartalmazó berendezés, így a légkondicionáló is.